Wednesday, December 8, 2010

Godaan IBLIS


Ketika Rasulullah SAW keluar dari Masjid Nabawi setelah selesai menunaikan solat berjemaah, baginda melihat iblis sedang berdiri di pintu masjid.

“Wahai iblis! Ada apa yang kau datang ke masjidku?” tegur Rasulullah SAW.

“Aku datang kerana Allah semata-mata,” jawab iblis.

“Apa maksudmu?” kata baginda lagi.

“Supaya kau dapat bertanyakan soalan dan aku akan menjawabnya dengan baik,” kata iblis.

Rasulullah SAW berfikir sesaat. Inilah kesempatan untuk menanyakan beberapa hal kepada iblis mengenai umat Rasulullah SAW.

“Baiklah, akan ku ajukan beberapa pertanyaan. Pertama, mengapa kau selalu menghalangi umatku untuk melaksanakan solat berjamaah?” tanya Rasulullah SAW.

“Kerana setiap kali umatmu keluar dari rumah mereka untuk menunaikan solat berjamaah di masjid, aku berasa kekalahan besar dalam diriku,” jawab iblis.

“Lalu, mengapa kau tanamkan perasaan malas dan berat bagi kaumku untuk membaca al-Quran?” tanya Rasulullah SAW lagi.

“Ya, Muhammad! Setiap kali umatmu membaca al-Quran, aku merasakan tubuhku hancur luluh dan meleleh bagai besi dibakar api,” jawab iblis.

“Apa sebabnya kau selalu mwnghalangi umatku untuk berjihad di jalan Allah?” tanya Rasulullah SAW.

ASSALAMUALAIKUM,

NAK KONGSI SEDIKIT BACAAN YANG MENARIK:


“Setiap kali umatmu berjihad di jalan Allah, aku terpaksa membelengu kakiku sampai mereka kembali. Itu sebabnya selaluku halangi mereka yang akan berjihad di jalan Allah,” jawab iblis.

“Lalu, apa mahumu sehingga kau selalu menghalangi umatku yang akan menunaikan ibadat haji?” tanya Rasulullah SAW.

“Setiap kali umatmu berangkat menunaikan ibadat haji, aku merasakan tubuhku bagai dirantai dan dikurung. Selama perjalanan hingga mereka tiba kembali ke rumah masing-masing, aku merasa terseksa dalam kurungan,” jawab iblis.

“Kemudian, mengapa kau mengekang umatku untuk mengeluarkan infak dan sedekah dan sebahagian hartanya?” tanya Rasulullah SAW.

“Ya, Muhammad! Setiap kali umatmu mengeluarkan sebahagian hartanya untuk infak dan sedekah, aku merasakan tubuhku digergaji dan di siat-siat dengan pisau. Kerana itu, aku selalu berusaha menggalkan umatmu yang akan berinfak dan bersedekah,” jawab iblis.

nauzubillahiminzalikh...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails