Thursday, March 22, 2012

melihat dunia dengan mata hati Allah [1]..

Assalamua'laikum wbt,

Apa khabar iman dan jasadi?.. semoga dalam kasih sayang dan rahmat Allah..
Alhamdulillah11x. pujian dan syukur hanya untukNya..pemberi Nyawa, roh, iman, Islam dan Ihsan kepada Kita..

Hari ini, merupakan hari raya mingguan bagi seorang muslim iaitu hari Jumaat, penghulu segala hari.
Alhamdulillah11x..

Sebenarnya dah lama nak menulis tentang apa yang saya lalui dalam hidup saya..
Apabila kita pandang apa yang terjadi kepada kita dan sekeliling dengan mata hati, kita ada redha dan terus berusaha melakukan yang terbaik.

-pernahkah kita terpikir tentang insan lain yang mungkin lebih menderita daripada kita..
bila kita fikir tentang ini. ya, kita akan jadi insan yang paling bersyukur.

-pernahkah kita mengalami atau melihat insan lain mengadu tentang ujiannya?..

kata pada hati ini.. 'jika saya diuji seperti kamu, tentulah saya tidak sekuat kamu.. kamu sangat kuat sebab itu Allah uji, yakinlah Allah akan berikan ganjaran rahsia hikmahNya atas kesabaran kamu selama ini.apa yang saya rasa adalah kekuatan dalam diri kamu saya sedang pinjam kekuatan kamu' sedang mengambil semangat dari kecekalan kamu'...

ingatlah, bila kita melihat kesusahan orang lain,bukanlah kita mentertawakan/mengejinya/merendahkan dirinya.. sedangkan Allah tahu dia lebih kuat jika dibandingkan diri kita sendiri diuji...Allahurabbi... Astagfirullahal'azim11x..

*sebenarnya untuk mendidik diri dan cara pemikiran bukan mengambil masa satu dua hari.. tiada cara lain melainkan mendidik hati agar lebih dekat dengan Allah dan terus menerus mujahadah. tiada istilah lewat atau terlambat untuk kembali kepada Allah.

P/S- banyak lagi nak share, tetapi kekangan masa dan kerja yang perlu dihantar dalam masa terdekat hanya mampu memberikan sedikit sahaja perkongsian kali ini.. dateline menghantar draft thesis sudah dekat, maka menepati janji juga perkara yang disukai Allah. semoga kita istiqamah melaksanakan akhlak yang disukai Allah dan RasulNya. insyaAllah..AminAllahumma amin.. =)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails