Tuesday, April 12, 2011

Belajar daripada orang bisu

Assalamualaikum wbt,

Dengan Nama Allah yang Maha pemurah Lagi Maha Penyayang,

Sekadar berkongsi cerita ketika pulang ke kampus tempatku bekerja dan future belajar dengan menaiki bas. ketika dalam bas tu, suasana hening dan senyap sahaja. masing-masing dengan fikiran sendiri. saya ditakdirkan duduk didepan kerusi dua orang gadis yang masih muda dan biasa saja, seperti pelajar politeknik atau dari institusi pengajian berdekatan rumah saya. tiba-tiba...

baru saya sedar bahawa mereka adalah golongan orang kurang upaya, [bisu]. bukan dua orang, tetapi 5 orang. pertama kali saya berdepan dengan situasi ini dan saya teruja!.

mungkin mereka jarang melalui/menaiki bas ini. mereka seperti teruja dengan keadaan sekeliling, seperti sawah, ladang, penjara yang sedang di bina, masuk Uitm (nak ambil student uitm yang mahu ke kangar)... mereka berborak sesama mereka! serius, mmg mereka berborak.. dengan bahasa isyarat. riak wajah mereka sungguh gembira.

yang mampu diungkapkan ketika itu.. subhanallah... masya Allah...

bila kita melihat orang yang lebih tinggi [samada pencapaiannya, sahsiahnya, kelebihannya n etc] kadang-kadang membuatkan kita terleka dan kurang bersyukur dengan apa yang dikurniakan Allah.. nikmat yang paling berharga bagi kita adalah nikmat iman, dan Islam..

pepatah mengatakan, jika kita mahu menjadi orang yg bersyukur, pandanglah orang yang tidak mempunyai apa yang kita ada. mudah-mudahan akan mendidik diri dan hati menjadi orang yang bersyukur.

astaghfirullahal 'azhim... Ya Allah, jauhkanku dari penyakit Riak dan Takbur..amin ya Rabb

Alhamdulillah.. Engkau masih memberikanku nikmat hidup agarku dapat beribadat dan memperbaiki diriku ini..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails